Rekisteröidy Soliferian käyttäjäksi


"Solifer-harrastajien asialla jo vuodesta 1999."

Solifer SM -80 Kesäkruiseri kuntoon...
Kannattaa,jos mahdollista mitata itse pytyn koko ja männän. Todennäköisesti liian tiukka välys,jos tekee useastikkin tuota. En ole kuullut kuin pääosin huonoa tuosta moposportin porailusta. No onneksi tuossa naapuri kunnassa on pätevä koneistaja porailemassa kohtuu hintaan...

Niin se piti vielä lisätä,että kumma vaikutus solikalla ihmisiin. Vaikkei siinä kilpiäkään ole,niin silti saa ajella rauhassa. Mutta läheppä tuolla PV;llä ajelemaan,niin jo on joku kerinnyt poliisit soittamaan (niin no aihettakin ehkeen on,mutta silti...).
rahalla saa ja solikalla pääsee Cool
Vastaa
Juu no valitettavasti tuolla koneen kasaajalla ei ole itsellä porauskamoja ja huoltaa Moposportin myymiä merkkejä joten vie sinne useinmiten porattavaksi. Varoitti kyllä että on tiukka poraus ja että pitää ajaa todella varovasti mutta liika on liikaa. Toinen poraus jo putkeen minkä Moposport kusee.

Juu niin on, en edes muista kuinka monta vuotta tuli Solikalla päästeltyä ilman kilpiä mökillä yleisillä teillä ja kukaan ei katsonut kahta kertaa. Nyt vaikka on teharia yms niin veikkaan että kukaan ei katso kahta kertaa pahalla silmällä. Tai no naapurin mummot nyt saattavat kun 2tahti haisee niiiin kauhean pahalle ja savuaakin. Solikoissa on se että se on ajalta ennen PV:tä ja Mankia (ainakin suurinta osaa) ja monella vanhemmalla ihmisellä on paljon enemmän muistoja näistä. Sama pätee Tuntureihin ja Helkamoihin. Kummasti se vaan tuo juttuseuraa kun aina jollain on ollut sellainen ja sellainen ja että juu no minä olin Tunturi/Solikkajätkiä mutta että onhan se mukava nähdä näitä vanhoja merkistä riippumatta.
Nykyiset härvelit: Skoda Octavia vRS HB 2.0TFSI Stage 1 -06, Solifer SM -80

Mainitsemisen arvoisia ex-härveleitä: -65 custom/viri-kupla, pari skobaa, -10 CPI XS250 TL-mönkkäri, -88 Ford Escort XR3i Cabriolet, -02 Ford Focus ST170 Stage 1
Hae
Vastaa
Nyt on pieni ääni/videonäytekin napattu ulkoilmasta kun muija halusi testata miltä Solikka toimii. Kommenttina että vääntää ihan kuin virimanki ja todella hauska ajettava. Harmi kun missasin tuon poispäin ajamisen kun siinä tuli sentään kierroksia koneeseen niin olisi saanut hiukan selvää miltä Solikka kuulostaa kierroksilla. Havaittu myös itse hauska ongelma, säätösuutin ruuvautuu kierroksia antaessa rikkaalle ja siksi varmaan aiheuttanut niin outoja käyntihäiriöitä kun kaasulla seokset muuttuvat.
http://youtu.be/-UBTJ8TOJfk
Nykyiset härvelit: Skoda Octavia vRS HB 2.0TFSI Stage 1 -06, Solifer SM -80

Mainitsemisen arvoisia ex-härveleitä: -65 custom/viri-kupla, pari skobaa, -10 CPI XS250 TL-mönkkäri, -88 Ford Escort XR3i Cabriolet, -02 Ford Focus ST170 Stage 1
Hae
Vastaa
Nääh, Bingillä mennään ainakin vielä. Elle jopa innostu lyömään tuohon 13mm viilattua/porattua Bingiä. Kehitän vain sopivan lukituksen tms tuohon säätösuuttimeen niin se siitä. On kuitenkin niin lapsellisen helppo kaasari ja säätösuuttimen kanssa ei tarvitse miettiä suuttimia tai säätöjä kun vaihtuu kokoonpano tai haluaa kokeilla jotain uutta.
Nykyiset härvelit: Skoda Octavia vRS HB 2.0TFSI Stage 1 -06, Solifer SM -80

Mainitsemisen arvoisia ex-härveleitä: -65 custom/viri-kupla, pari skobaa, -10 CPI XS250 TL-mönkkäri, -88 Ford Escort XR3i Cabriolet, -02 Ford Focus ST170 Stage 1
Hae
Vastaa
el_reino kirjoitti:Jousta vaihtamalla tiukemmaksi itse ainakin korjannut tota ongelmaa.

Juu pitää etsiä jostain sopiva ja vaikka laittaa jotain kemikaalia joka tiukentaa tuota. En muista mitä oli mutta laitettiin aina muksuna pyörien venttilihattuihin ettei niitä saanut niin helposti auki. Jonkinlaista todella heikkoa ruuvilukitetta tms se kaiketi oli.
Nykyiset härvelit: Skoda Octavia vRS HB 2.0TFSI Stage 1 -06, Solifer SM -80

Mainitsemisen arvoisia ex-härveleitä: -65 custom/viri-kupla, pari skobaa, -10 CPI XS250 TL-mönkkäri, -88 Ford Escort XR3i Cabriolet, -02 Ford Focus ST170 Stage 1
Hae
Vastaa
Eipä ole tullut oikein Soliferille muuta tehtyä nyt vähään aikaan kuin ajeltua. Säätösuuttimen ongelman ratkoin ainakin osittain vain venyttämällä jousta. Nyt säädetty niin että saa annettua jo pari milliä vajaan täyden kaasun ennen kuin tukehtuu. Mukavan kevyesti kiertää ja reagoi kaasuun nyt aiempaan verrattuna. Tuli ajettua jo huimaavat 49km/h GPS:ään Nauru. Välitykset vaan loppuvat kesken vaikka tokihan tuo tuossa vaiheessa vielä kiihtyi verkkaisesti kun kierroksia oli varastossa hiukan mutta ei viitsisi kauheasti pidempiäkään laittaa jotta jaksaisi mäet ja kiihtyä valoista.

Mitä välityksiä suosittelisitte noille vireille: Hiukan laskettu kansi ja vähän viilattu pytty, 11mm Bing+Pipercross, Biturbo tehari, 12/35 välit, 5.vaihde. Itsellä omapainoa kamoineen kaikkineen n.90kg ja tällä hetkellä joutuu isoimpiin mäkiin vaihtamaan neloselle ja kiihtyy väännöillä hyvin (ei niinkään kierroksilla ole tullut kiihdyteltyä kun jaksaa vääntää niin pieniltä kierroksilta jo ettei tarvitse kierrättää). Niin ja mitä tulpan lämpöarvoa suosittelisitte käytettäväksi? . Näin tällä kelillä on vakio NKG B7HS mutta kun kelit lämpiävät niin ajattelin että ainakin yhden asteen on kylmennettävä vai riittääkö.
Nykyiset härvelit: Skoda Octavia vRS HB 2.0TFSI Stage 1 -06, Solifer SM -80

Mainitsemisen arvoisia ex-härveleitä: -65 custom/viri-kupla, pari skobaa, -10 CPI XS250 TL-mönkkäri, -88 Ford Escort XR3i Cabriolet, -02 Ford Focus ST170 Stage 1
Hae
Vastaa
Tuo tulppa vaikuttaa sopivalta.

Itsellä oli kerran vakiossa 15-38 välitykset ja jaksoi vetää silti yllättävän hyvin. Nyt muutoin vakiona (no 2,5mm madallettu kansi...) menee vitosvaihteen kanssa mukavasti 13-38 väleillä,kun vitos vaihde korvaa pitkät välit. Mukavammin menee mäet,pahassakaan mäessä ei tarvitse kuin neloselle tiputtaa. Sinulle ehkeen 13-35 välit olisi passelit,jos ajelet enempi kaupungissa,niin kiihtyykin paremmin. Nämä tosin ihan tapaus kohtaisia.

Itsellä pevetissä 62cc pytyn,teharin ja 16mm kaasarin kanssa vain 13-35 välit,kiihtyy pirun hyvin ja jaksaa mennä mäetkin tuosta vaan,kun täälä päin niitäkin omiksi tarpeiksi,niin arvostaa hyvää vääntöä...
rahalla saa ja solikalla pääsee Cool
Vastaa
Nyt kun vaan 13-piikkisen löytäisi jostain. 14piikkisen en haluisi lähteä suoralta kädeltä ettei tuo kiihtyvyys häviäisi ja takarattaita taas ei noita kuperia vissiin ihan jokapaikasta löydy. Ainakaan MC-Scatterillä ei ollut, Finmopossa ei ollut listoilla (tosin varmaan löytyy kun vaan kysyy) ja Moposportista en ole katsonut. Noo eipä tässä nyt kiire sinällään kun sisäänajo jatkuu vielä. Ainoa ärsyttävä puoli on että 40km/h ei voi mukavasti kruisailla sisäänajovauhtia liikenteen seassa vaan joutuu kierrättämään omaan makuun liikaa.

EDIT: No Moposportistahan niitä löytyy näköjään. Pitänee pyörähtää siellä ensiviikolla ja napata 13piikkinen mukaan ja koska nuo eivät liikoja maksa niin vaikka 14piikkinen myös.
Nykyiset härvelit: Skoda Octavia vRS HB 2.0TFSI Stage 1 -06, Solifer SM -80

Mainitsemisen arvoisia ex-härveleitä: -65 custom/viri-kupla, pari skobaa, -10 CPI XS250 TL-mönkkäri, -88 Ford Escort XR3i Cabriolet, -02 Ford Focus ST170 Stage 1
Hae
Vastaa
Pientä updatea tähänkin härveliin. Eilen hyytyi totaalisesti yhden jyrkemmän ylämäen jälkeen ja nyppäsin heti kotona kannen auki. No selvisi ensinnäkin että kannentiiviste oli vuotanut (oli kostea öljystä koko tiivistepinta toiselta puolelta) ja pytty oli aika oudon värinen. Sellainen ruskean öljyinen/kullan värinen. En tiedä onko öljyä jäänyt niin paljon rikkaalla olosta vai onko kyse ihan lämpöleipomisen värjäämästä metallista. Naarmuja ei näkynyt ainakaan paljaalla silmällä mutta pytty oli kuuma ja piti nopeasti saada laite liikkeelle joten en voinut sormella kokeilla ja piti pistää kamat kiinni jo. Pitää tänään lyödä kylmempi tulppa ja välit pitää tänään kokeilla onko 13 vai 14 parempi.
Nykyiset härvelit: Skoda Octavia vRS HB 2.0TFSI Stage 1 -06, Solifer SM -80

Mainitsemisen arvoisia ex-härveleitä: -65 custom/viri-kupla, pari skobaa, -10 CPI XS250 TL-mönkkäri, -88 Ford Escort XR3i Cabriolet, -02 Ford Focus ST170 Stage 1
Hae
Vastaa
Turhan myöhänen sytytys kuumentaa aika paljon paikkoja kanssa. Aavistuksen rikkaalle säädöt ja aikaista sytytystä vähän. Josko kävis vähän viileämpänä. Hymy
Vastaa
Selly kirjoitti:Turhan myöhänen sytytys kuumentaa aika paljon paikkoja kanssa. Aavistuksen rikkaalle säädöt ja aikaista sytytystä vähän. Josko kävis vähän viileämpänä. Hymy

Tämä on myös tekeillä tänää. Säädöt ovat jo rikkaalla tuntuu vaan oudolta että sytkä myöhäisellä jaksaisi vääntää ja kiihtyä noin hyvin mutta kokeiltava se on sitäkin. Ja tuo pytyn väri johtuu kuulema nykyöljyistä. Ihan mielenkiintoinen väri meinaan oli. Ja huomasin myös pyttyä aukoessa että koko pakoaukko ei aukea vaan mäntä jää hiukan sen päälle. Pitänee ottaa jossain vaiheessa viilaa käteen ja tehdä mäntään muutoksia ja varmistaa että imuaukkokin aukeaa täysin.
Nykyiset härvelit: Skoda Octavia vRS HB 2.0TFSI Stage 1 -06, Solifer SM -80

Mainitsemisen arvoisia ex-härveleitä: -65 custom/viri-kupla, pari skobaa, -10 CPI XS250 TL-mönkkäri, -88 Ford Escort XR3i Cabriolet, -02 Ford Focus ST170 Stage 1
Hae
Vastaa
Kannattaa mitata ennemmin ne aukkojen aukioloajat kuin kattella vaan pykälää mikä jää jäljelle. Ne kun merkkaavat enempi kuin pikku pykälä. Se mäntä kun on aika suuren osan ajasta muutenkin peittämässä osan aukkoa vaikka aukeaisi täysin AKK:ssa. Hymy

Saattaa yllättää että paljonko imuhelmaakin pitäisi pätkiä että imun aukioloajat pelais yhteistyötä pakoaukon kanssa.. Tai ainakin oli tossa pappatunturissa.. 3mm korotetulla pytyllä 2mm korotettu pako, vaatii 12mm pätkimistä imuhelmasta että imu hengittää samaa köyttä pakopuolen kanssa. Hymy
Vastaa
Juu tulipahan laitettua pidemmät välit ja säädettyä sytkää. Vaihdoin ensin ne välitykset ja totesin että noilla ketjuilla ei 14piikkinen mahdu koska ketjut jäävät liian lyhyiksi. Nooh 13piikkinen vaikuttaa olevan oikein mainio välitys, jaksaa kiihtyä ok ja pystyy jopa sisäänajossa pitämään 40km/h matkanopeutena ilman älytöntä revitystä. Ainoa ongelma ilmeni siinä että kiitos eturenkaan siirtymisen eteenpäin alkoi takajarru jumittamaan koska takahaarukka otti kiinni takajarruvipuun. Ilmeisesti tuossa vanteen ja haarukan välissä on ollut joskus prikka mutta joku on sen joskus kadottanut. Pitää lyödä joku sopiva määrä prikkaa tuonne jotta saa luotettavasti toimimaan.

Tuon jarruongelman kanssa tapellessa meni niin paljon aikaa etten ehtinyt paneutumaan ollenkaan sytkän tarkkaan säätöön vaan näppituntumalta vedin sytkää aikaisemmalle ja nyt tuntuu että yhdessä kylmemmän tulpan kanssa ei kuumene enää samalla tavalla ja uskaltaa ajaa isommilla kierroksilla mutta eipä nouse enää oikeastaan mäkiä mitenkään fiksusti. Kiihtyy tasaisella ihan ok (eli kuten pikkusen pidemmillä välityksillä sopiikin odottaa) mutta ilmeisesti tuo 13piikkinen veti kierrokset juuri ja juuri liian pieniksi mäkiin ja joutuu nyt pykältämään yhtä pienemmälle kun aiemmin. Pitää joko tänään tai tuossa lähipäivinä ihan rauhassa katsoa tuo säätö kohdilleen tehon maksimoimiseksi ja lämmöntuoton minimoimiseksi.

Ja juu tuo pytty nyt pitää muutenkin katsoa jääkö tuo ns "vakiopytty" leimapytyksi ja porautan tuon muistaakseni rajummin viilatun pytyn tuohon ja nautin vähän paremmista tehoista. Muistelen nimittäin että tuo meni tuolla isommin viilatulla 13mm Bingillä, 12/35 väleillä, osittain lasketulla kannella ja osittain tyhjätyllä vakioputkella jo lähemmäs sen 60km/h kun vaan kehtasi kierrättää (tosin kytkin luisti silloin joten viimeiset huiput jäivät kokeilematta).
Nykyiset härvelit: Skoda Octavia vRS HB 2.0TFSI Stage 1 -06, Solifer SM -80

Mainitsemisen arvoisia ex-härveleitä: -65 custom/viri-kupla, pari skobaa, -10 CPI XS250 TL-mönkkäri, -88 Ford Escort XR3i Cabriolet, -02 Ford Focus ST170 Stage 1
Hae
Vastaa


Vaihda huone:


Keskustelua selaavat: 1 vieras

© Petteri Bamberg 2016

Tutustu Smartyyn Validoi CSS Validoi HTML