Viestejä: 3
Liittynyt: 16.06.2012
Mopo-innostus pukkasi pintaan, kun kaivoin varastosta esiin parikymmentä vuotta sitten ostamani Solifer 10 kevytmopon. Ilo oli kuitenkin lyhytaikainen, sillä moposta oli vuosien saatossa kadonnut osia.
Nyt olisi hakusessa kaasutin merkkiä Encarwi A11/8mm ja se pieni mötikkä, joka tulee kaasarin ja lohkon väliin. Tuossa mötikässä on takaiskuläpät. Olen kierrellyt hiukan rompetoreilla mutta tuntuu olevan melko Pappatunturi painotteista myyjien tarjonta.
Viestejä: 1 970
Liittynyt: 01.03.2010
Takaisku läpät? eipä heti sano mittään. joku venttiili tms? kokkeileppa selittää tarkemmin.
Mutta laitappa kuvaa galleriaan mitenkä hieno peli löytyy
Ei turhan yleisiä nuo solifer 10 mopedit.
rahalla saa ja solikalla pääsee
Viestejä: 3
Liittynyt: 16.06.2012
Niin, tässä moottorissahan kaasari ei tule kiinni sylinterin kylkeen vaan kampikammioon eli kaasari on mopon rungon alla "piilossa". Kampikammion kyljessä on aukko, jonka ympärillä kaksi lyhyttä pinnapulttia. Kaasarin kurkku on kaasuttimesta erillinen kokonaisuus, jossa on neljä sellaista pientä ohuesta pellistä tehtyä läppää. Se läppäosa lykätään ensin siihen aukkoon ja kaasari tulee siihen sitten kiinni.
Muistaakseni nuo läpät oli sellaiset, että jos ne ei pitäneet kunnolla (ei olleet täysin tiiviit) niin mopo kävi tosi huonosti, jos lainkaan. Niitä piti aikoinaan säätää ja herkistellä aikalailla.
Pistän galleriaan kuvia mopedista, kunhan muilta hommilta kerkiän kuvia ottamaan.
Viestejä: 1 970
Liittynyt: 01.03.2010
ok,kiitos selvennyksestä!
rahalla saa ja solikalla pääsee
Viestejä: 1 616
Liittynyt: 03.03.2011
17.06.2012, 18:11
(Viestiä muokattiin viimeksi: 17.06.2012, 18:24, MopedRacer.)
Tubeless76 kirjoitti:Niin, tässä moottorissahan kaasari ei tule kiinni sylinterin kylkeen vaan kampikammioon eli kaasari on mopon rungon alla "piilossa". Kampikammion kyljessä on aukko, jonka ympärillä kaksi lyhyttä pinnapulttia. Kaasarin kurkku on kaasuttimesta erillinen kokonaisuus, jossa on neljä sellaista pientä ohuesta pellistä tehtyä läppää. Se läppäosa lykätään ensin siihen aukkoon ja kaasari tulee siihen sitten kiinni.
Muistaakseni nuo läpät oli sellaiset, että jos ne ei pitäneet kunnolla (ei olleet täysin tiiviit) niin mopo kävi tosi huonosti, jos lainkaan. Niitä piti aikoinaan säätää ja herkistellä aikalailla.
Pistän galleriaan kuvia mopedista, kunhan muilta hommilta kerkiän kuvia ottamaan.
Nyt en oikein ymmärrä... Siis onko mopossasi oikeia kone, ja/tai kaasutin? Kun ei minusta noissa Anker-Laura koneissa kuulu mitään läppäventtiiliä olla? Oletan siis että moposi on tälläainen Solifer 10:
P1010427.jpg (Koko: 133,4 kt / Latauksia: 182)
...
Viestejä: 345
Liittynyt: 18.07.2010
kyllä thermokoneissa "läppäventtiili" on. Tosin thermossa se on kammenkyljessä. 3 jousta kampeavasten puristamassa läppää tiiviisti lohkoon.
Tuossa moottorissa on sama temppu tehty eritavalla. Tuosta venttiilihässäkästä olisi kiva nähdä kuva
-69 export projekti työnalla.
Viestejä: 1 616
Liittynyt: 03.03.2011
Thermossa se on LUISTIVENTTIILI
...
Viestejä: 345
Liittynyt: 18.07.2010
17.06.2012, 19:07
(Viestiä muokattiin viimeksi: 17.06.2012, 19:08, Thermo-68.)
no koo luisiventtiili on oikeempi nimitys

, Kyllä jonkisortin venttiili on oltava kaikissa 2 tahtikoneissa joissa kaasari on kiinni muualla kun pytyssä.
-69 export projekti työnalla.
Viestejä: 3
Liittynyt: 16.06.2012
MopedRacer kirjoitti:Nyt en oikein ymmärrä... Siis onko mopossasi oikeia kone, ja/tai kaasutin? Kun ei minusta noissa Anker-Laura koneissa kuulu mitään läppäventtiiliä olla? Oletan siis että moposi on tälläainen Solifer 10:
Mopo on juurikin tuollainen kuvassa näkyvä peli.
Ja
Thermo-68:lle : Tuosta "venttiilihässäkästä" mulla ei oo valitettavasti muita kuvia kuin muistikuvat...