Viestejä: 219
Liittynyt: 05.06.2012
solifer sm 86 kirjoitti:Mitennii ei toimi nuo vauhtipyörät? itsellä jarno78:siltä ostettu vissiinkin 77vuoden Sämän vauhtipyörä ja hyvin pyörii 86 SäMässä.
Se kytkimen kruunu mutterin säätö on ihan tapaus kohtaista. itsellä ei kytkin toimi kuin sillä lailla että kruunu mutteri on just sen verran tiukalla että sokka sopii.
Itsellä ainakin jää toinen vauhtipyörä huomattavasti ulommas kuin nyt kiinni oleva eikä esim sytytyspuolan kontaktipinnat koske täysin magneetteja. Tuo mahdollinen jumittuminen täsmäisi tuohon oman vauhtipyörän ja tuon väärän pohjan kanssa. Pitää tosiaan kokeilla mitä tapahtuu jos vedän nuo osat ristiin toiseen pohjaan. Pitää vain tapella siitä toisesta pohjasta tuo vanha kondensaattori irti.
Nykyiset härvelit: Skoda Octavia vRS HB 2.0TFSI Stage 1 -06, Solifer SM -80
Mainitsemisen arvoisia ex-härveleitä: -65 custom/viri-kupla, pari skobaa, -10 CPI XS250 TL-mönkkäri, -88 Ford Escort XR3i Cabriolet, -02 Ford Focus ST170 Stage 1
Viestejä: 1 602
Liittynyt: 03.03.2011
Varma konsti kondensaattorin irroitukseen on sen poraaminen sieltä virtalevyn takapuolelta jollain ~10mm poralla. Silloin vain se tietysti hajoaa...
...
Viestejä: 1 953
Liittynyt: 01.03.2010
Konden saattori lähtee yleensä irti kun pienellä vasaralla kopauttaa varovasti pohjaan,jos ei lähe vähän lämpöä pienellä toholla jonka jälkeen pienellä kopautuksella lähtee ja säilyy ehjänä.
rahalla saa ja solikalla pääsee
Viestejä: 219
Liittynyt: 05.06.2012
Kenelläkäs löytyisi ideoita mikä perkule tuota härveliä vaivaa. Katsoin olisiko vauhtipyörä päässyt pyörähtämään tyhjää tms mutta ei ollut. Kokeilin pistää taas nippuun ilman valopuolia ja tuloksena oli että huomasin ettei vauhtipyörä mahdu enää pyörimään kunnolla edes pelkän sytkäpuolan kanssa vaan kangertelee kontaktipintojen kohdalla. Toinen vauhtipyörä ei mene edes pohjaan asti ja sen kiinnityspisteen syvyyden kohdalla on 3mm eroa. Kokeilin myös sillä toisella magneeton pohjalla joka tosiaan oli erilainen mutta sama juttu. Eli käyntihäiriön syy löytyi mutta mikä helvetti tuossa nyt on vikana ja miten korjata?
Nykyiset härvelit: Skoda Octavia vRS HB 2.0TFSI Stage 1 -06, Solifer SM -80
Mainitsemisen arvoisia ex-härveleitä: -65 custom/viri-kupla, pari skobaa, -10 CPI XS250 TL-mönkkäri, -88 Ford Escort XR3i Cabriolet, -02 Ford Focus ST170 Stage 1
Viestejä: 1 953
Liittynyt: 01.03.2010
Käytäthän tomoksessa olleita vauhti pyöriä? ei esim sach vp?
rahalla saa ja solikalla pääsee
Viestejä: 219
Liittynyt: 05.06.2012
Kaikki koneenosat mitä itseltä löytyy ovat pikkuvikaisista Tomos 4V koneista purettuja. Koneiden vuosimalleista ei tietoa kuin että toinen koneista on todennäköisesti alkuperäinen -80 moottori.
Nykyiset härvelit: Skoda Octavia vRS HB 2.0TFSI Stage 1 -06, Solifer SM -80
Mainitsemisen arvoisia ex-härveleitä: -65 custom/viri-kupla, pari skobaa, -10 CPI XS250 TL-mönkkäri, -88 Ford Escort XR3i Cabriolet, -02 Ford Focus ST170 Stage 1
Viestejä: 1 953
Liittynyt: 01.03.2010
Missäs kunnossa on sitten vauhtipyörän tappi ja se ''kiila'' ura vauhtipyörässä?
rahalla saa ja solikalla pääsee
Viestejä: 219
Liittynyt: 05.06.2012
Molemmat siedettävässä kunnossa. Eikä vauhtipyörä ollut päässyt liikkumaan kun irroitin sen. Eikä tuo selittäisi sitä ettei puola mahdu olemaan vauhtipyörän alla tarkertelematta kun se ennen mahtui. Ihan kuin kampura olisi vetänyt itsensä kieroksi.
Nykyiset härvelit: Skoda Octavia vRS HB 2.0TFSI Stage 1 -06, Solifer SM -80
Mainitsemisen arvoisia ex-härveleitä: -65 custom/viri-kupla, pari skobaa, -10 CPI XS250 TL-mönkkäri, -88 Ford Escort XR3i Cabriolet, -02 Ford Focus ST170 Stage 1
Viestejä: 1 953
Liittynyt: 01.03.2010
Niin voi myös olla. ota magneeton pohjalevy irti ja laita vp kiini ja sittenb pyöritä polje konetta. Näin selviää onko kiero.
rahalla saa ja solikalla pääsee
Viestejä: 219
Liittynyt: 05.06.2012
Olisikohan noin paljon heittoa, pitää katsoa illalla. Jos on niin käyvätkö kampiakselit ristiin vuosimallien välillä?
Nykyiset härvelit: Skoda Octavia vRS HB 2.0TFSI Stage 1 -06, Solifer SM -80
Mainitsemisen arvoisia ex-härveleitä: -65 custom/viri-kupla, pari skobaa, -10 CPI XS250 TL-mönkkäri, -88 Ford Escort XR3i Cabriolet, -02 Ford Focus ST170 Stage 1
Viestejä: 1 602
Liittynyt: 03.03.2011
Joo itsekkin nyt epäilen että kampiakseli on kiero. Kampiakseliahan ei saa konetta kasatessa hakata, tai painaa mitenkään voimalla. Hyvä kikka on että konetta kasatessa teet puusta sopivan kokoisen palikan kampiakselin limppujen väliin kiertokangen vastapuolelle sillei että sen saa kampikammion kautta pois. Sitten kampiakselia ei saa taivutettua kun se puutikku on siellä välissä
. Ja kampiakselit käy ristiin.
...
Viestejä: 219
Liittynyt: 05.06.2012
JOS se nyt on kiero niin ihmetyttää vaan että mikä ihme tuon nyt on muka voinut saada aikaan o.O. En ole hakannut, pahoinpidellyt tai tehnyt sille mitään vaan se olisi vääntynyt siinä vaiheessa kun koeajoin mopoa.
Nykyiset härvelit: Skoda Octavia vRS HB 2.0TFSI Stage 1 -06, Solifer SM -80
Mainitsemisen arvoisia ex-härveleitä: -65 custom/viri-kupla, pari skobaa, -10 CPI XS250 TL-mönkkäri, -88 Ford Escort XR3i Cabriolet, -02 Ford Focus ST170 Stage 1
Viestejä: 1 953
Liittynyt: 01.03.2010
Löysällä ollut vauhtipyörä voi sen myös aiheuttaa.
rahalla saa ja solikalla pääsee
Viestejä: 219
Liittynyt: 05.06.2012
Tuo ei ollut löysällä ainakaan pultin puolesta mutta voihan olla että kartiossa on jotain häikkää ja vauhtipyörä on päässyt liikkumaan ja sytkä on hypännyt ja vetänyt kamat kieroon. Tuo meinaan ampui pariin kertaan kaasariin ennen sammumistaan tms.
Nykyiset härvelit: Skoda Octavia vRS HB 2.0TFSI Stage 1 -06, Solifer SM -80
Mainitsemisen arvoisia ex-härveleitä: -65 custom/viri-kupla, pari skobaa, -10 CPI XS250 TL-mönkkäri, -88 Ford Escort XR3i Cabriolet, -02 Ford Focus ST170 Stage 1
Viestejä: 1 602
Liittynyt: 03.03.2011
Joonas_P_K kirjoitti:JOS se nyt on kiero niin ihmetyttää vaan että mikä ihme tuon nyt on muka voinut saada aikaan o.O. En ole hakannut, pahoinpidellyt tai tehnyt sille mitään vaan se olisi vääntynyt siinä vaiheessa kun koeajoin mopoa.
Yleensä jos kampakseliin vaihdetaan pelkkä kiertokanki, niin se kiertokangen tappi ja samalla koko kampiakselin jäykkyys/kestävyys hieman heikkenee. Eli kampiakselia pitää käsitellä kuin kukkaa kämmenellä
Yksi yleinen virhe on että vauhtipyörää kiriessä vauhtipyörä pönkitetään liian kovasti jotain (esim. käynnistysakselia) vasten ja sitten väännetän mutteria. Sillä konstein väänsin kerran yhden PV:n kampiakselin paskaksi
Mutta virheistä opitaan...
...