Soliferia
Sytytyksen ajoitus probleema. - Tulostettava versio

+- Soliferia (http://soliferia.parasiitti.org/keskustelu)
+-- Huone: Solifer-mopot (http://soliferia.parasiitti.org/keskustelu/forumdisplay.php?fid=9)
+--- Huone: Remontti (http://soliferia.parasiitti.org/keskustelu/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Keskustelu: Sytytyksen ajoitus probleema. (/showthread.php?tid=2466)



Sytytyksen ajoitus probleema. - ppra - 18.03.2013

Sytty on äärimyöhäiselle säädettynä silti 4mm ennen yläkuolokohtaa.

Kone tuli minulle purettuna, ja olen useampia Tomos koneita aikaisemmin kasannu ja ekaa kertaa nyt näin, miten jos magneeton vauhtipyörä on eri moposta(Tunturi?), tai virtapohjalevy? Kampiakselin kiilaa ei ole siirretty.

Vai voiko olla muu syy?
Lamppu-hommelilla katottu, ja kärkien silmämääräisen aukeamisen perusteella sama juttu.

Vai haittaako tuo jos polokasen käyntiin vaan ja katon mitä tapahtuu.?


RE: Sytytyksen ajoitus probleema. - MopedRacer - 18.03.2013

Hetkonen... eli kun säädät ennakkoa ja mäntä on ihan niin yläällä kun saat, ja siitä otat sen noin 2mm alaspäin jolloin kärjet pitäisi ruveta aukeamaan. Niin pyöritätkö konetta varmasti "väärään" suuntaan pyörittäessäsi sen männän alemmas? jos konetta pyörittää vahingossa siinä vaiheessa vuhtipyörältä eteenpäin niin ennakko kusee juurikin noin 4mm? nimimerkillä kokemusta löytyy....Naughty


RE: Sytytyksen ajoitus probleema. - tessu - 23.03.2013

Niin tuollahan senkin näkee että onko oikiat osat jos tekee säädön eikä mene kohilleen,niin joku osa ei sillon voi olla oikein/tai siitä moottorista.
Ei se polkaseminen mitään riko jos ei käynnisty niin ei ja jos taas käy niin sillon ok,väärillä osilla väärillä säädöillä kun ei mitään tapahdu,jollei osat hinkkaa jossain kiinni!


RE: Sytytyksen ajoitus probleema. - solifer - 24.03.2013

2mm ENNEN yläkuolokohtaa,ei taaksepäin.


RE: Sytytyksen ajoitus probleema. - ppra - 28.03.2013

Kokeilin toisella vauhtipyörällä ja ei muutosta.
En keksinyt muuta kuin porasin kiilalle uuden paikan kiilan leveyden verran myöhäisemmälle ja nyt virtalevyn säätövara riittää oikeaan ajoitukseen hyvin.
Hiukka mystinen juttu, olen kuitenkin kasannut 7-8 konetta ilman tällaista probleemaa.


RE: Sytytyksen ajoitus probleema. - tessu - 28.03.2013

No saitko selville että olikos joku osa jostain muusta moottorista?
Tuli vaan mieleen että eikös sitä virtalevyä voinu kääntää senverran että olis ollu kohillaan? vai eikö ollu mahollista enää?
Kiilat kun aina vaarassa lähteä karkuun kun niitä fiksaa.


RE: Sytytyksen ajoitus probleema. - solifer sm 86 - 28.03.2013

Itselläkin piti vähän viilata pohjalevyn reikiä että sai sytyn kohalleen.
Olisikohan nämä nykyajan tarvike osat syynä...


RE: Sytytyksen ajoitus probleema. - mikkoseiska - 28.03.2013

Tunturin vauhtipyörä??????Shocked


RE: Sytytyksen ajoitus probleema. - solikkaracing - 28.03.2013

Itsellä lähes kaikki mopojen tarvikeosat ovat vaatineet muokkausta. Syttyvehkeet kaikista hankalimpia muokata


RE: Sytytyksen ajoitus probleema. - solifer sm 86 - 30.03.2013

mikkoseiska kirjoitti:Tunturin vauhtipyörä??????Shocked
Eroaako tunan vauhtipyörä mitenkä tomoksen pyörästä?
Ostin tuon vauhtipyörän jarno78 käyttäjältä ja muisteli että olisi joko tunan tai tomoksen. Pelloo kyllä muuten hyvin.